Rybaření bylo dobré. Kola, koloběžky, ale i chodítko...
17.09.2025 08:55Město Fókéjské postihuje skutečná pohroma. Starý přístav v Marseille je dobře známý turistům i místním obyvatelům a zůstává symbolem města. Mnozí litují, že za pohlednicovým obrázkem zůstává skládkou, ačkoli to není ve skutečnosti vidět. Vody Starého přístavu jsou skutečně zamořeny řadou předmětů, které mění kvalitu vody, a k jejich odstranění je zapotřebí zásah sdružení.
Stovka dobrovolníků mobilizovaných MerVeille, 1 odpad denně, Béa, Boud'mer a SNSM - Les Sauveteurs en mer , kterým pomáhali potápěči z Marseille Nautical Union (UNM), nasbírala tuto sobotu 13. září ve vodách Starého přístavu dvě a půl tuny odpadu.
„ I když je to přibližný počet, z vody jsme vyndali asi sto skútrů, jízdních kol, zábran a také několik vozíků ze supermarketu a kovových tyčí ,“ uvedli organizátoři. S průměrnou hmotností 25 kilogramů na „velký odpad“ dosáhly kontejnery hmotnosti 2,5 tuny. „ Nejčastějším kusem je samoobslužný skútr ,“ dodali.
Podle odhadů společnosti Micro Mobility počítejte s cenou kvalitní elektrické koloběžky mezi 500 a 800 eury, u robustních modelů vyrobených pro dlouhou životnost dokonce až 900 eur. Jen během této zářijové operace v Marseille tedy zachráněné koloběžky představují nejméně 70 000 eur vyhozených do Starého přístavu.
Mikro-mobility

V Paříži, Lyonu a Marseille hlásili uživatelé internetu přítomnost těchto zařízení, která byla někdy ponořena i několik měsíců. Součásti jejich baterií však mohou po vypuštění do vody představovat problém.
„Pokud skútr nevyjmeme z vody, koroze po několika letech baterii otevře. Voda pronikne do akumulátoru [dobíjecí baterie] a my uvidíme uvolnění jeho součástí,“ popisuje Yves Lévi, přednášející a výzkumník v laboratoři ekologie, systematiky a evoluce na Univerzitě Paris-Sud. Mezi jeho složky patří lithium. „Je to velmi snadno rozpustný prvek. Do vody přejde poměrně rychle ,“ vysvětluje Jérôme Gaillardet. Vědec upřesňuje, že lithium však „není toxické “ . „Obzvláště vážné je plýtvání lithiem. Nemůžeme si dovolit vyhodit kov, o kterém víme, že bude vzácný. Je to jako hodit zlatou slitku do Seiny!“
Kromě lithia mohou baterie obsahovat i další složky. „V závislosti na použité formě lithia se mohou vyskytovat polymery,“ popisuje Jérôme Gaillardet. Tato přítomnost může být mnohem problematičtější. „Není snadné je zničit, a proto mohou v životním prostředí zůstat velmi dlouho ,“ pokračuje vědec, který varuje před možnou „toxicitou “.
V červnu 2018 společnost Lime uvedla na trh své první samoobslužné koloběžky v Paříži
———
Zpět
